29-02-2024

Voortgang beroepingswerk

Dankbaar waren we voor de grote eensgezindheid binnen de kerkenraad betreffende het beroep op ds. R.W. de Koeijer. Tot onze teleurstelling heeft ds. De Koeijer bedankt voor het beroep. We zijn ervan overtuigd dat deze beslissing is genomen voor Gods aangezicht, en dus is het goed.
Als kerkenraad hebben we deze teleurstelling in Gods handen gelegd en gebeden om nieuwe moed en wijsheid.
De beroepingscommissie is in januari en februari weer een aantal keren bijeengekomen. We hebben met elkaar naar preken/diensten geluisterd van predikanten, om zo goed mogelijk in te kunnen schatten of ze zouden passen bij onze wijkgemeente. Dit geeft mooie momenten en gesprekken over het Woord. Daar zijn we dankbaar voor. Aan de hand daarvan hebben we inmiddels drie predikanten benaderd die aangaven dat ze (op dit moment) niet open staan voor een beroep. Enerzijds roept dat teleurstelling op, maar we willen geloven dat de Heere deze predikanten momenteel nog een taak en roeping geeft in hun huidige gemeenten.
Voor ons betekent dit wel dat het wat langer duurt voordat we tot een volgend beroep kunnen komen. De kerkenraad heeft vanuit de namen die eerder door de gemeenteleden zijn aangedragen (waarvoor hartelijk dank!) een nieuwe selectie gemaakt waarmee de beroepingscommissie weer aan de slag gaat. We zijn dankbaar dat het werk in onze wijkgemeente ook in de vacaturetijd door mag gaan. We stellen zorgvuldigheid boven snelheid en vragen uw begrip daarvoor. Wilt u het beroepingswerk blijvend opdragen in uw gebeden?

23-12-2023

De kerkenraad van wijkgemeente 1 deelt u mee dat ds. R. W. de Koeijer geen vrijmoedigheid heeft gekregen om het beroep naar onze gemeente aan te nemen.
Ons gebed mag zijn dat ds. De Koeijer rust mag krijgen over het genomen besluit.
Ook vragen wij uw gebed voor de voortgang van het beroepingswerk in onze gemeente

09-12-2023

Nu er geen bezwaren zijn in gediend tegen de gevolgde procedure is het beroep van onze gemeente op Ds. R.W. de Koeijer uit Waddinxveen gisteren officieel uitgebracht. Kerkordelijk heeft Ds. de Koeijer tot 30 december de tijd om over het beroep te beslissen.  Volgende week zondag 17 december hoopt ds. De Koeijer voor te gaan in de ochtenddienst in de Dorpskerk. Na de dienst is er gelegenheid om elkaar te ontmoeten in Salvatori met koffie en thee. Op D.V. maandagavond 18 december zal er een ontmoeting zijn tussen ds. en mw. De Koeijer en diverse geledingen uit onze gemeente.  We vragen u dit beroep en  ds. de Koeijer en zijn gezin te gedenken in uw dagelijkse voorbede.

01-12-2023

De kerkenraad van wijkgemeente 1 heeft het voornemen een beroep uit te brengen op ds. R. W. de Koeijer uit Waddinxveen.
De gemeente krijgt tot vrijdag 8 december gelegenheid om eventuele bezwaren te maken tegen de gevolgde procedure. Dit kan bij broeder A.G. Terdu.
Als er geen bezwaren zijn gaat het beroep in op zaterdag 9 december.
Ds. de Koeijer hoopt dan op D.V. zondag 17 december in de dienst in Strijen voor te gaan.
Op dit moment heeft ds. De Koeijer ook nog beroepen lopen van enkele andere gemeenten.
Wij vragen u het beroepingswerk te gedenken in uw dagelijkse voorbede.

Consulentschap / vacaturetijd
Eén van de eerste taken van een kerkenraad van een (wijk)gemeente die vacant raakt door het vertrek van haar predikant is het benaderen van een andere predikant om consulent te worden. De kerkorde schrijft dit voor. De taak van een consulent is om de vacante (wijk)gemeente te begeleiden en te adviseren m.b.t. het beroepingswerk.
Omdat dominee Doorneweerd in maart zal vertrekken, hebben wij als kerkenraad allereerst ds. J.S. Telgenhof gevraagd of hij beschikbaar is voor het consulentschap van wijkgemeente 1. Ds. Telgenhof heeft echter (in overleg met de kerkenraad van wijkgemeente Ichthus) aangegeven hiervoor niet beschikbaar te zijn. Als kerkenraad respecteren we zijn besluit.
Vervolgens hebben wij ds. J.A. van den Berg uit onze buurgemeente Sint-Anthoniepolder gevraagd. Hij heeft aangegeven om zich voor deze taak beschikbaar te stellen. Dit stemt ons tot dankbaarheid. Binnenkort zal er een eerste ontmoeting zijn tussen ds. Van den Berg en het moderamen van onze kerkenraad.
De kerkenraad zal in de komende tijd verder nadenken over de invulling van pastoraat en catechesewerk in de vacaturetijd.
In onze vergadering van 30 januari hebben we gelezen uit Spreuken 3 vers 5 en 6: “Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet. Ken Hem in al je wegen, dan zal Hij je paden rechtmaken”. Dit mag ons als kerkenraad bemoedigen bij al het werk dat gedaan mag worden. Samen zongen we uit Psalm 25 ver 2 : “Heer’ ai, maak mij Uwe wegen door Uw Woord en Geest bekend..”
Wij vragen uw gebed voor het werk van de kerkenraad.

Afscheid fam. Doorneweerd
Zoals bekend heeft ds. Doorneweerd het beroep naar de Hervormde Gemeente van Sint Philipsland aangenomen en zal hij binnenkort afscheid nemen van onze gemeente.
Op D.V. dinsdag 21 maart is er een afscheidsavond in Salvatori (aanvang 19:45 uur, inloop vanaf 19:30 uur, tot uiterlijk 22:00 uur). Iedereen is hartelijk welkom op deze avond.
Op deze avond zullen een aantal mensen een dankwoord spreken. Daarnaast willen we alle gemeenteleden jong en oud vragen om een A4-vel te vullen met een dankwoord aangevuld met een persoonlijke boodschap die u of jij met de dominee en zijn vrouw mee zou willen geven. Wees creatief. U kunt het A4 vel in de brievenbus doen aan de Boompjesstraat 39 of op de avond zelf meenemen. Op de gemeenteavond binden we het boekwerk in en willen we het samen met het cadeau namens de gemeente overhandigen.
Voor vragen en ideeën kunt u/kan jij de scriba bellen (6743608).
Met een hartelijke groet namens de kerkenraad, scriba J. van der Pligt.

De afscheidsdienst zal zijn op D.V. zondag 26 maart, om 14:30 uur in onze Dorpskerk. Ook hiervoor bent u en jij van harte uitgenodigd.